BMC hakar (äntligen) på tåget med med ny modern ram anpassad för dagens XC-cykling. När den förra generationen av BMC Fourstroke kom för ett antal år sedan fanns en hel del nytänkande. Sedan dess har det dock inte hörts så mycket från dem och medan flertalet andra märken kortat både kedjestag och gett sina XC-hojar en flackare gaffelvinkel. Men nu händer det alltså grejer och förutom en helt ny ram lanseras även en integrerad eliptisk sänkbar sadelstolpe.

Rakare och renare linjer och en formgivning för att optimera hastighet, spara sekunder och få cyklisterna längst fram i leden är det schweizarna först och främst vill lyfta med den nya ramen. Cykeln ska klara av de tuffaste och mest krävande xc-tävlingsbanorna som med tiden blivit mer och mer tekniska. Med en gaffelvinkel på 67,5 grader, lång front, och gaffeloffset på 44 mm ska den ta sig tryggt nedför berget. BMC har också kortat ner kedjestagen till 429 mm utan att för den sakens skull tumma på att trampeffektiv och välfungerande dämpning.

 

Fourstroke kommer, som första xc-cykel på marknaden, med en integrerad sänkbar sadelstolpe. Den är eliptisk till formen och gjord i aluminium. Hela systemet väger bara 345 gram – klart lättast på marknaden och något som vi säkert kommer få se mer från fler märken framöver. Droppern har två lägen, antingen högst upp eller 80 mm ner, och styrs utan hydraulik.

 

Den nya Fourstroke finns tillgänglig i följande modeller: Fourstroke 01 One, Fourstroke 01 Two, Fourstroke 01 Three och finns i storlek S, M, L och XL. Prislappen är dock riktigt saftig med 63 000 kr för THREE och 105 000 kr för ONE